18 września 2011

ZRAZY, KLUSKI ŚLĄSKIE, YORKSHIRE PUDDING I PYSZNE BURACZKI


Mniam mniam :)
Zaprosiłam na niedzielny obiad trzy moje koleżanki. Postanowiłam zrobić typowy polski posiłek, ale żeby nie poczuły się obco...dodałam do tego yorkshire pudding, czyli bułeczki przygotowane z ciasta a'la naleśnikowego.
Dziewczynom wszystko bardzo smakowało. Zapowiedziały się na następny polski obiad :).



Zrazy

Składniki na 4 spore zrazy:


  • 4 plastry wołowiny (kupiłam steki)
  • 1 duży ogórek kiszony
  • Pół małej cebuli
  • 4 łyżeczki musztardy
  • Plaster surowego boczku
  • 1 liść laurowy
  • 2 ziela angielskie
  • Sól, pieprz
  • 2 łyżki suszonych grzybów (drobno pokrojonych)
  • Szklanka bulionu (około)
  • Pół średniej cebuli


Wykonanie:

1. Zalej grzyby wrzącą wodą i odstaw do namoczenia.
2. Pokrój ogórka i boczek w słupki. Cebulę w piórka.
3. Za pomocą tłuczka rozbij każdy z plastrów mięsa (tak, jak na kotlety mielone).
4. Przyprawiamy mięso pieprzem i odrobiną soli.
5. Każdy z plastrów smarujemy po jednej stronie musztardą. Na musztardę nakładamy marsz: po jednym kawałku ogórka, boczku i cebuli. Zwijamy zrazy w roladki.
6. Na patelni smażymy pół średniej cebuli. Następnie dodajemy na patelnię zrazy i smażymy je z każdej strony.
7. Kiedy mięso będzie mocno podsmażone zalej je bulionem (płyn powinien przykryć mięso). Dodaj ziele angielskie, grzyby (odsączone z wody) i liść laurowy. Przykryj garnek i gotuj na małym ogniu przez około 2 godziny.
8. Gotowy sos można zagęścić.



Kluski Śląskie

Składniki:


  • 1 kg ziemniaków
  • mąka ziemniaczana
  • 1 jajko


Proporcja ziemniaków do mąki to 4:1

Prawdziwe kluski śląskie robi się z mąką ziemniaczaną i właśnie na takiej są najsmaczniejsze. Niestety takiej nie miałam, więc musiałam użyć zwykłej.
W mojej rodzinie zawsze do ciasta dodaje się jedno jajko, ale nie jest to wymogiem.

Wykonanie:

1. Ugotuj ziemniaki. Gotowe rozgnieć lub przeciśnij przez praskę. Odstaw do ostygnięcia.
2. Uformuj ziemniaki w kulę. Podziel ją na 4 części. Wyjmij jedną część i w jej miejsce wsyp mąkę ziemniaczaną. Zagnieć ziemniaki. Wbij jajko. Ugnieć ciasto. Można dosypywać mąki.


3. Z ciasta formuj małe kulki i w każdej z nich zrób dziurkę. 
4. W dużym garnku podgrzej wodę z łyżką soli. 
5. Dodawaj do wrzątku kluski. Będą gotowe, kiedy wypłyną na wierzch. 


Yorkshire pudding
Przepis Mary Berry

Składniki na około 12 bułeczek:


  • 125 g mąki
  • 2 ubite jajka (w oryginalnym przepisie były 3 jajka, ale 2 wystarczą w zupełności)
  • 200 ml mleka
  • szczypta soli
  • tłuszcz (np. smalec lub olej)


Wykonanie:

1. Będziesz potrzebować formy na średniej wielkości muffinki.
2. Przesiej mąkę i sól do miski. Zrób w mące dołek i wlej do niego mleko i jajka.
3. Za pomocą miksera połącz składniki na gładką masę.
4. Rozgrzej piekarnik do 220 C.
5. Do każdego zagłębienia w formie połóż odrobinę smalcu (mniej więcej o wielkości kostki cukru) lub przelej około łyżeczkę oleju.
6. Włóż blachę do piekarnika, aby rozgrzać tłuszcz.
7. Po paru minutach wyjmij formę i do każdego wgłębienia przelej ciasto.
8. Piecz puddingi przez około 15 minut. Gotowe będą złoto-brązowe.
9. Podawaj zaraz po wyjęciu z piekarnika. Najlepsze są polane sosikiem. Mniam :)

Buraczki

Składniki:


  • 4 duże ugotowane buraki, Przetarte na tarce
  • Pół małej cebuli, drobno poszatkowanej
  • 2 duże ogórki kiszone, pokrojone w drobną kostkę
  • sól i pieprz
  • 2 łyżki jogurtu (można dać śmietanę bądź majonez)
  • Łyżka poszatkowanej natki pietruszki
  • Pół przetartego na tarce jabłka
  • Sok z cytryny (około 2 łyżki)


Wszystkie składniki ze sobą wymieszać.

Smacznego :)

Festiwal Kuchni Brytyjskiej 2011

10 komentarzy:

  1. pudding, odkąd jesteśmy w PL też robię i o dziwo nie opada :) koleżanki zachwycone, nic dziwnego, ale kto otworzył buraczki???? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrazy,kluski śląskie i buraczki.
    Pysznie!
    Zatęskniłam...

    OdpowiedzUsuń
  3. O ja też zatęskniłam,dawno takiego obidku nie robiłam a bardzo lubię kluseczki śląskie i dokładnie tak ja Ty odejmuję 1/4 ziemniaków i sypie mąkę,ale najbardziej uradowałam się na widok puddingu:)jadłam dawno temu ,teściowa mojej przyjaciółki jest angielka i takie pyszności nam upiekła.Fajnie że dodałaś przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  4. mniam, mniam!
    ale obiad!
    ja tam się wpraszam, bezapelacyjnie!


    http://www.karmel-itka.blogspot.com
    http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za miłe wpisy :)

    Dziewczyny ja też tak mam, że na samą myśl o jakiejś potrawie przychodzą mi do głowy różne wspomnienia i wydarzenia.
    Często kiedy zatęsknię za mamą, to lubię zjeść coś, co Ona mi zawsze przygotowywała.
    Mniam mniam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny ten polsko-angielski obiad :) Twoje yorkshire puddings sa niesamowicie foremne!

    OdpowiedzUsuń
  7. mmmmm jaki fantastyczny obiadzior! ślinka cieknie

    OdpowiedzUsuń
  8. yorkshire puddings - przyznaję - bez bicia smakują mi nawet kupne. Ale kto wie.. może natchniesz mnie, bym sama zrobiła?;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jutro zrobię taki obiadek - kluski śląskie, zrazy i buraczki :) większość osób dodaje do zrazów właśnie boczek, co mi absolutnie nie pasuje, bo smak boczku staje się dominujący, dlatego osobiście wolę zrazy z ogórkiem, cebulką i marchewką w środku lub papryką - tak jak to od zawsze było podawane w moim domu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń