11 kwietnia 2013

CHAŁKA PLECIONA POSZÓSTNIE


Uwielbiam wypieki drożdżowe! Mam z ich wykonania najwięcej frajdy...są takie naturalne i bliskie naszym korzeniom...nie ma w nich przepychu. 
Chałka jest bardzo prostym chlebem, ale troszkę zabawy jest z "poszóstnym" zaplataniem. Jeżeli ktoś nie chce tracić czasu, to zawsze można zapleść ją w zwykły warkocz. 

Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Wasze dzieło). 



Z przepisu wyszły mi 3 średnie chałki, ale można też zrobić 2 większe. 
Jeżeli chcesz przygotować koszerną chałkę - zamień mleko na ciepłą wodę. 

Składniki:

  • szklanka ciepłego mleka
  • 25 gramów świeżych drożdży (lub 2 łyżeczki suchych)
  • 1 jajko 
  • 1/4 szklanki oliwy
  • 1/3 - 1/2 szklanki cukru (do smaku)
  • pół łyżeczki soli
  • około 4 szklanek mąki (być może będzie potrzeba więcej)
  • 1 jajko (do posmarowania chałek)
  • mak, sezam lub gruby cukier


Wykonanie:

1. Drożdże wymieszaj z 3 łyżkami ciepłego mleka i 1 łyżką cukru. Odstaw w ciepłe miejsce na parę minut. 
2. Moje ciasto zagniatał mikser, ale oczywiście można zrobić to też ręcznie. Do dużej miski przełóż wszystkie składniki, w tym resztę mleka i cukru, oraz miksturę drożdżową. Wyrabiaj, aż ciasto nie będzie kleić się do rąk (być może będzie trzeba dosypać mąki, ale nie więcej niż pół - 3/4 szklanki. 
3. Kiedy ciasto jest gotowe przykryj miskę, w której się znajduje, ściereczką i odstaw do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na około 45-60 minut - ciasto musi podwoić swoją objętość. 
4. Podziel ciasto na trzy części. Pracując z pierwszą pozostałe dwie przykryj folią spożywczą, żeby nie schły. 
5. Podziel ciasto na 6 równych części. 


6. Z każdej części uformuj długie wałki. 
7. Zaplataj chałkę w następujący sposób:


Choć instruktaż jest po angielsku, to znajomość tego języka nie jest potrzebna do zrozumienia, jak zaplatać chałki. 

8. Zapleć pozostałe chałki. 
9. Przełóż chałkę na dużą blachę wyłożoną papierem do pieczenia (można go delikatnie natłuścić).
10. Odstaw do wyrośnięcia na około 20 minut. 
11. Posmaruj chałkę bardzo dokładnie roztrzepanym jajkiem (można samym żółtkiem). 


12. Maczaj palec w jajku.


13. Następnie przyciśnij go do maku. 


14. Dekoruj chałkę makiem. 


15. Piecz w rozgrzanym piekarniku do 180 minut przez około 30 minut (czas zależy od piekarnika i  wielkości chałek). Gotowe pieczywo będzie rumiane. 

Smacznego :)


8 komentarzy:

  1. MMmm idealna na śniadanko :) Chyba jutro upiekę :) Monika.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja musiałam dzisiaj upiec chlebek dukanowski(trochę zliftingowany). Pierwszy raz piekłam i to nie dla siebie, ale odchudzajacych się, spróbowałam i bardzo dobry wyszedł!Ale wiem ,że pszenna chałka jest pyszniejsza!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda smakowicie. Uwielbiam chałki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojej, chałki nie jadłam już parę lat, ale nabrałam ochoty na nią! Jutro muszę koniecznie kupić, bo niestety pieczenie nie wychodzi mi najlepiej :D

    OdpowiedzUsuń
  5. ale pyszności, jaka ja dawno nie jadłam chałki, narobiłaś mi apetytu:) pozdrawiam i zapraszam, może obserwujemy?:) A.

    OdpowiedzUsuń
  6. Taka poszóstnie zaplatana wygląda doprawdy imponująco :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuje za dobry przepis! Chalka wyszła pyszna! W smaku idealna. Pozdrawiam ciepło i wiosennie Malgosia

    OdpowiedzUsuń
  8. Chałka w wykonaniu Pani Krystyny Szablickiej

    [img]http://img.darmowetv.pl/images/9355081015.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń