21 stycznia 2014

ZUPA GULASZOWA



Zupę gulaszową przyrządzam od kilkunastu lat i wszystkim bardzo smakuje. Mnogość przypraw i mięso sprawiają, iż gulaszowa nasyci i rozgrzeje.
W większości przepisów na zupę gulaszowa nie dodaje się włoszczyzny, ale mi taka z dodatkiem warzyw smakuje najbardziej.


Jeżeli przygotowałaś/eś danie z tego przepisu, prosimy o jego zdjęcie :). Wyślij je na adres a.rybinska@gmail.com. Fotografię opublikujemy w komentarzach i na naszym Facebooku (oczywiście podpiszemy Wasze dzieło). 


Składniki na bardzo duży garnek zupy:


  • 1 kg mięsa (robię mieszankę karkówki, łopatki), można użyć też wołowiny
  • od 80 dkg do 1 kg pieczarek
  • 4 czerwone papryki
  • 2-3 cebule
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 dużą marchewkę
  • 1 pietruszkę
  • pół selera
  • 5 ziemniaków
  • bulion (tak, żeby przykrył wszystkie składniki)
  • 3 liście laurowe
  • 5-7 ziarenek ziela angielskiego
  • kilka ziarenek czarnego pieprzu
  • kminek
  • majeranek
  • słodka papryka w proszku
  • ostra papryka w proszku
  • wędzona papryka w proszku (opcjonalnie)
  • odrobina przetartej gałki muszkatołowej
  • około 3-4 łyżki koncentratu pomidorowego
  • sól
  • pieprz
  • 2 łyżki smalcu do podsmażenia cebuli i mięsa


Dodatkowo


  • korniszony, pokrojone w kostkę
  • czerwona papryka, pokrojona w kostkę
  • ser żółty, przetarty na tarce
  • chleb




Wykonanie:

1. Umyj i osusz mięso. Pokrój w kostkę i natrzyj przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Oprósz solą, pieprzem, papryką słodką i ostrą. Odstaw mięso na kilka godzin do lodówki, aby przeszło przyprawami.
2. Cebule pokrój w kostkę i zeszklij na smalcu, następnie dodaj mięso i smaż, aż się lekko zarumieni. Przełóż do garnka i zalej bulionem (około 3-4 litry).
3. Do garnka dodaj liście laurowe, majeranek (1 łyżka), kminek (około pół łyżki), ziarenka pieprzu i ziela angielskiego.
4. Przełóż do zupy warzywa (marchew, pietruszkę i seler) pokrojone w słupki.
5. Gotuj zupę na małym ogniu pod przykryciem.
6. Papryki podpiecz w piekarniku, gotowe będą miały przypaloną skórkę, którą należy obrać. Pokrój papryki w większą kostkę (oczywiście bez gniazd nasiennych) i dodaj do zupy.
7. Pieczarki obierz, umyj i pokrój w plastry. Przełóż na suchą patelnię i podgrzewaj tylko do odparowania całej wody z pieczarek. Przełóż do zupy.
8. Gdy mięso będzie prawie miękkie, dodaj ziemniaki pokrojone w kostkę. Gotuj do miękkości mięsa i ziemniaków.
9. Dodaj koncentrat pomidorowy.
10. Zagęść zupę 1 łyżką mąki wymieszanej w połowie szklanki zimnej wody.
11. Dopraw zupę według uznania: gałką, pieprzem, solą, paprykami i pozostałymi przyprawami wymienionymi na liście składników. Zupa powinna być pikantna.
12. Gorącą zupę podawaj z chlebem i posyp ją korniszonami, serem żółtym i czerwoną papryką.

Smacznego :)

Ewa


76 komentarzy:

  1. Zrobiłabym, ale nie mam papryki, a jest tak zimno, że nie chce mi się wyjść z domu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Znam mniej wyrafinowaną werjsę,ale Twoja tak bardzo mi przypadła do gustu,że chętnie skorzystam z przepisu:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziś ugotowałam. :) Wyszła naprawdę pyszna, a myślę, że jak się przez dziś przegryzie, to jutro będzie jeszcze lepsza. Nie zagęszczałam tylko mąką, bo i tak wyszła gęsta. Jest bardzo rozgrzewająca i różnorodna dzięki tylu składnikom. Super i dzięki za fajny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie zjedliśmy na obiad i muszę napisać, że zupa jest wyśmienita! Naprawdę rozgrzewa :). Bardzo dziękuję za prosty przepis. Ania Warszawy

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie gotuje:) Przepis bardzo mi się spodobał:) Zobaczymy jak wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zupa rewelacja ;-) kiedyś gotowałam z innego przepisu ale muszę powiedzieć, że nie była taka smaczna. Mojej rodzince bardzo smakuje a to chyba najważniejsze...

    OdpowiedzUsuń
  7. Super przepis ,zupa przepyszna

    OdpowiedzUsuń
  8. ja robie taka samą tylko dodaje jesze oliwki daja fajny smak :) (jest to moja warjacja na temat zupy gulaszowej)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zupa przepyszna. Polecam przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo smaczna i prosta w przyrządzeniu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zupka wyszła pyszna!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zupka pyszna ale zamiast pieczarek dodalem świeże pomidorki :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jutro zrobię po raz drugi bo była pycha :) Honorata z Oleśnicy

    OdpowiedzUsuń
  14. Może być w wielu wariacjach!!
    Można dać więcej wody, dodać oliwki, plasterek cytryny do talerza i ( lub ) łyżkę gęstej śmietany. Dobra jest też teraz, w sezonie tanich pomidorów by je zastosować ( w dużej ilości , bez skórki ) zamiast przecieru.
    Za każdym razem rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  15. Ależ ta zupa wyszła dobra! Pikantna i syta (już nie gotowałam drugiego dania). Ślicznie dziękuję za precyzyjny przepis, bo dopiero się uczę gotować i szukam właśnie takich stron jak pani. Pozdrawiam ze Szwecji. Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwono bardzo cieszy mnie Twój komentarz oraz to, że przepis jest zrozumiały :)

      Usuń
  16. Wyszła pyszna, mój mąż gotował. Pozostałą zagotowałam do słoiczków dla dzieciaków. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama też tak robi i potem słoiki lądują u mojego brata :)

      Usuń
  17. Jest pyszna, robie juz kolejny raz. Cala rodzina i znajomi uwielbiaja!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Pyszne danie! Robię już kolejny raz bo wszystkim smakuje!!! Pozdrawiam:-D

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo smaczna zupka. Bardzo dobry przepis!

    OdpowiedzUsuń
  20. Zdjęcia gulaszowej przysłał pan Łukasz Lakota :) Bardzo dziękujemy!

    [img]http://i58.tinypic.com/20zsdj7.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  21. Zupa pyszna gotowałam pierwszy raz smakowała wszystkim domownikom pozdrawim

    OdpowiedzUsuń
  22. pierwszy raz gotowałam gulaszową...i wyszła naprawdę pycha!dostosowałam się do przepisu tylko przypraw dodałam więcej niż podano.dużo, smacznie i syto! dzięki za przepis - na pewno nie raz jeszcze skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna zupka! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Cieszy mnie, że zupa wychodzi i smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  25. super , nie miałam pieczarek i dodałam mrożone leśne.

    OdpowiedzUsuń
  26. Wlasnie gotuje ,nie dalam tylko pieczarek bo nie mam akurat w domu dalam za to pomidory ,zobaczymy czy bedzie smakowac mezowi :)

    OdpowiedzUsuń
  27. .......super sprawa!!!!......polecam z wędzoną papryką.

    OdpowiedzUsuń
  28. Za raz sie za nia zabieram :-) po tylu komentarzach postanowilam zrobic ja dzisiaj na obiad :-) mam nadzieje ze bedzie moim mezczyzna smakowac :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że wszystko poszło OK i zupka smakowała :)

      Usuń
  29. Robię tą zupę trzeci raz, cudowny przepis - wszystkim się uszy trzęsą jak jedzą. :) Dziękujemy za niego ! :) Pozdrawiam, Klaudia :)

    OdpowiedzUsuń
  30. zupa rewelacyjna, robię ją po raz drugi i wszystkim smakuje dziękuje za przepis :-) Magda

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam właśnie dzisiaj wpadłem na was przepis na gulaszową hmmm pychotka pozdrwaiam
    Arek Holandia

    OdpowiedzUsuń
  32. Ja też po przeczytaniu tyłu pozytywnych komentarzy postanowiłam ją ugotować. Naprawdę zupa rewelacja. Syta, rozgrzewajaca i przede wszystkim smaczna. Nawet mojemu małemu niejadkowi bardzo smakowała. Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  33. Jesteśmy bardzo szczęśliwe, że zupa smakuje, aż tylu osobom. Super! :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja właśnie szukam dobrej zupy dla gości. Zaraz się za nią zabieram. Zobaczyłam tyle komentarzy i muszę to ugotować. Jak mi wyjdzie powiadomię.

    OdpowiedzUsuń
  35. Zaraz gotuję, mam nadzieję ze wyjdzie pyszna :) dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Zupa super wszystkim smakowała. Dzięki za przepis juz u nas zostanie 😀

    OdpowiedzUsuń
  37. a ja ugotuję na święta, wierzę że jest pyszna ;)

    OdpowiedzUsuń
  38. Własnie szukam przepisu na dobra zupe dla gości, przepis i komentarze wskazują,że chyba juz wiem co ugotuję! Mam tylko pytanie odnośnie bulionu, jak go przygotowac i czy wołowy czy drobiowy? Prosze o wyrozumiałość , jestem "noga" w kuchni. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Radzę kupić bulionetkę drobiową i przygotować ją według opakowania. To chyba najszybszy sposób :). Pozdrawiam i życzę powodzenia :)

      Usuń
  39. Czy chodzi o kostki rosołowe a jeśli tak to ile? Przepraszam ale mieszkam w USA i nie wszystko jest tutaj dostępne dlatego czesto 'kombinuję" ze składnikami i przyprawami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak Pani mieszka w USA, to proszę kupić gotowy bulion w woreczkach lub butelkach. Są dostępne w marketach.

      Usuń
  40. Dziękuję za odpowiedz, postaram sie znalezć ten bulion, a po ugotowaniu zdam relację jak mi poszło. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  41. A ile zupka ma sie mniej wiecej gotowac od poczatku do konca?

    OdpowiedzUsuń
  42. Zupa bardzo dobra, tylko troche zrobilam ja za ostra.. polecam do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Gdy mój chłopak zobaczył tyle mięska w zupie, od razu zaświeciły mu się oczy!:) Jednak babcia się nie myliła, przez żołądek do serca. Świetny przepis, dziękuję, wejdzie do stałego menu :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam i ja spróbowałem Pani przepisu. Musze przyznać że wyśmienity. Wprawdzie dodałem kilku ziół od siebie oraz małą papryczkę chili i suszone pomidorki co w całości dało idealny efekt. Gratulacje dla Pani za prostotę opisu no i oczywiście świetny przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  45. Uwielbiam zupę gulaszową, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Gotowałam z wielu przepisów ale ten okazał się rewelacyjny....pyyysznooości !!!
    Polecam każdemu ugotowanie wg tego przepisu, dziękuję 😊👍😋 Bonnie

    OdpowiedzUsuń
  46. Gotowałam z Pani przepisu pierwszy raz zupę gulaszową i potwierdzam opinię przedmówców: przepis jest bardzo dokładny i zrozumiały a zupa wyszła rewelacyjna. Miałam na obiedzie sporo zmarzniętych głodomorów i byli zachwyceni. Wszyscy prosili o więcej!!!!!!!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  47. Właśnie gotuję :) mam jeszcze pomidory w puszce które chcę dodać zobaczymy jak wyjdzie ale pachnie cudnie

    OdpowiedzUsuń
  48. takiej zupki dawno nie jadlem a mam już 60 lat

    OdpowiedzUsuń
  49. Jutro będę gotować zupkę drugi raz z tego przepisu. Tydzień temu zrobiłam duuuży garnek, co by było na dwa dni, ale wyszła tak pyszniutka, że zjedliśmy wszystko. Jest wyśmienita, dziękujemy za przepis :) pozdrawiamy - głodomorki :)

    OdpowiedzUsuń
  50. zupkę gotowałam niedawno z tego przepisu, wydawało mi się, że ugotowałam duży garnek, a wieczorek okazało się, że była tak pyszniutka, że moi mężczyźni zjedli wszyściutko i domagali się jeszcze :) Dziękujemy za super przepis, jutro gotuję ponownie, najlepszy przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Jestem pod wrażeniem Twojego talentu kulinarnego! Masz świetne propozycje zarówno na obiad, jak i ciasta :) ta zupa gulaszowa prezentuje się świetnie, zawiera mnóstwo warzyw, z pewnością smakuje wyśmienicie :) cieszę się, że do Ciebie trafiłam, bo ostatnio ciągle robię to samo na obiady. Rodzinka na pewno się ucieszy z nowego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Dziękuję za wyśmienity przepis zupka jest przepyszna na pewno teraz będę korzystała często z Waszego bloga.Pozdrawiam miłe Panie :) Alicja

    OdpowiedzUsuń