30 listopada 2014

Co to jest: OKRA?


Okra zwana ketmią piżmową jest warzywem przypominającym papryczkę chilli (dlatego jej nigdy nie kupowałam, bo bałam się, iż jest ostra haha). Ketmię można jeść na surowo, upieczoną, uduszoną lub piklowaną. Jest to składnik wielu dań w Indiach, Afryce, Bliskim Wschodzie czy w USA. Okra jest bardzo zdrowa i niskokaloryczna. W 100 gramach zawiera aż 1/3 dziennego zapotrzebowania na witaminę C i aż 1/2 dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy (przyszłe mamusie radzę zaopatrzyć się w duże ilości okry :) ). Różne źródła podają kaloryczność od 33 do 65 kalorii w 100 gramach. 
W ketmi można znaleźć też:
- pektyny: zmniejszają stężenie cholesterolu w krwi oraz chronią przed wrzodami żołądka.
- luteina: chroni przed zaćmą. 
- nasiona okry zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-9.

Kwiat ketmi. Źródło: Wikipedia
Zagłębiłam się w temat tego warzywa poważnie, bo nawet poszperałam na forach ogrodniczych czy można ketmię uprawiać w Polsce, ale niestety nie jest to możliwe (może są jakieś wyjątki). Nasz klimat wyjątkowo nie sprzyja uprawie. 
Osobom na diecie odchudzającej lub bezglutenowej może przydać się informacja o właściwościach zagęszczających okry. Wystarczy dodać ją do potrawki zamiast mąki. 

W sklepach można dostać też bardzo zdrowy olej z nasion okry.



Pole okry w Teksasie. 

1 komentarz:

  1. Mój mąż robi zupę z okry. Ja ją nazywam "glue soup". Mój mąż jest nigeryjczykiem.

    OdpowiedzUsuń